Foto-skola.

Här kommer den, kanske inte skola haha. Se det mer som trix-tips!

Idag tänkte jag förklara lite ljus. Det är ju faktist grunden till en bra bild, bra ljus. Ibland misslyckas man och då är det väldigt tråkigt om själva bilden isig är bra. Därför tänkte jag visa lite exempel från idag när jag fotade frukt. Att fota frukt och andra ätbara saker tillhör kategorin svåraste enligt mig. Att få det se gott ut med rätt skärpa och ljus krävs lite teknik för att lyckas med.
Bilderna i exemplet har jag använt ett fönster och en blixt som ljuskällor. Mestadels fönstret.

   

1a, oredigerad
2a, redigerad                                                                  

Först har jag använt en skärbräda som är ljus att läga citronen i detta fall på. Utefter det nära ett fönster så jag får naturligt ljus som enligt mig själv är det bästa ljuset. Sedan min blixt eternt 1 meter från skärbrädan riktad upp i taket så det studsar ner på frukten så det inte blir så mycket blixtljus.



Bilden ser inte ut att innehålla någon blixt och det är exakt det jag vill få fram med bilden. Utrustning var Nikon D80 med 50mm 1.8. Inställningarna på kameran är, Slutartid; 1/100, bländare 1.8, ISO 100. Blixten var ställd på så liten effekt som möjligt. Sedan i photoshop har jag endast ljusat upp bilden i verktyget "Curves" så citronen får mer färg och kontraster. Det gör att den ser "saftigare" och mognare ut. Sedan har jag ljusat upp bakgrunden med "Dodge" verktyget för att få bilden så det ser ut som den är tagen i en fotostudio på vitvägg.
Det är storyn bakom denna bild. Hoppas det smakar!



Det där var denna vecka, droppa kommentarer om det är värt att fortsätta med. Och kanske vad som ska sägas nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0